Megnyitottuk, Beszéltünk róla!

Fantasztikus hangulatban egy szuper motivált csapattal indítottuk útjára múlt hétvégén
legújabb projektünket Beszéljünk róla! címmel félszáz fiatal részvételével Debrecenben.

A most induló projekt nyitókonferenciájára december 9-én került sor a DEMKI Csapókerti közösségi házában. A délelőtt során a résztvevő fiatalok megismerkedhettek az Erasmus + program célkitűzéseivel, a különböző mobilitási és ifjúsági csere lehetőségekkel valamint a „Beszéljünk róla!” projekttel és annak céljaival is. Ezt követően, alapozó tréningeken vehettek részt, amelyek során olyan területekkel foglalkoztunk, amelyek önmagukban és a projekthez kapcsoltan is fontosak. Ilyen volt a kommunikációs valamint az érdekképviseleti tréning, illetve a Kelet-Magyarországi fiatalok aktuális helyzetének feltérképezése is. A délutáni részben a közös munkáé volt a főszerep, amelynek során lefektetésre kerültek annak és az együttműködésnek a szabályai, megalakult a három téma mentén szerveződő és működő szakmai műhelyünk is, amelyekben elkezdődött a közös munka. Mit is jelentett mindez a műhelyek esetében?

A véleménykifejezés alternatív fórumai: Olyan fórumok és csatornák – a hagyományos kereteken túl – felkutatása, melyek mentén a fiatalok kifejezhetik a véleményüket, elmondhatják a gondolataikat. A cél az volt, hogy a választott témakörön belül, egy olyan projekt ötlete szülessen meg amellyel a résztvevők a program során megvalósító csapatként dolgozni fognak. Ezt követően egy szófelhő játék segítségével a facilitator felmérte a fiatalok tudását, szintjét, ötleteit, majd Asszociációikon keresztül elmélyítette a téma feldolgozásával kapcsolatos irányokat számukra.

Első lépésként az a kérdés került terítékre, hogy milyen problémát körök tartoznak az alternatív véleménynyilvánítás körébe. A fiatalok főként a saját generációs problémáikat azonosították: generációk közötti párbeszéd, social média negatív és pozitív hatásai, iskolarendszer problémái, szorongás és egyéb mentális problémák, jövő tervezés és jövőkép.

A fiatalok ezekre a problémákra próbálták egységes megoldást adni: online és offline ötletek egyaránt születtek, például kisfilm készítés, plakátkampány, tematikus TikTok csatorna stb. Ez egy kreatív feladat volt, de itt rövid idő alatt kiderült, hogy sokrétűek és komplexek  a felsorolt  problémák, és nem kezelhetőek egységesen, egy módszerrel. A probléma jobb megközelítése miatt rész területekre osztották a kérdéseket, így a későbbiekben egyszerűbben kezelhető és követhető feladatokat lehet meghatározni. A megoldási javaslatok közül végül a csoport tagjainak demokratikus szavazása során a generációk közti párbeszéd lett. Végül erre született egy ötlet, mely szerint egy ezzel kapcsolatos multimédiás tartalom elkészítése lesz a cél a projekt során. 

A lokális kommunikáció kapcsán a szakmai diskurzus kiindulópontja a World Cafe-ban megbeszéltek voltak, ahol a fiatalok már összeszedték az őket érintő problémákat, kihívásokat. A főbb probléma, amelyre megoldást szeretnének találni, az a fiatalokat érintő társadalmi, iskolai és szülői elvárások kérdése. Ezt követően a workshopon a diákok megismerkedtek az innovációs projektek alapjaival. Páros munkában problémafát dolgoztak ki a választott témakörhöz, amely alapján kitalálták a megvalósítás módját. A projekt főbb pontjai:

  • kvalitatív kutatás készítése interjúk által – minden résztvevő elkészít 2-2 interjút atémában, amely alapján felmérik az igényeket
  • interaktív könyv, képregény készítése offline és online történet kitalálása
  • könyv elkészítése és digitalizációja
  • extra terv: az egyik Logiscool-os résztvevő szívesen készítene interaktív filmet is
  • amennyiben belefér az időbe

A projektben résztvevők motiváltak, a cél a motiváció és érdeklődés fenntartása, személyes találkozók szervezése, de mindenekelőtt az ütemterv elkészítése. 

A Mentális egészség szekcióban a tanulók leginkább az önelfogás, pozitív énkép, önszeretetet és a másokon való segítés fontosságát emelték ki a brainstormingban, valamint a különféle függőségek (alkohol, drog, szerencsejáték, internet, videójáték) mögött meghúzódó mentális problémákat és ezek kezelési lehetőségeit. Hosszú út áll még előttünk, illetve a megvalósítást összegző projektmunka és képlékeny, de a csapat mindenképpen szeretne Instagram oldalon keresztül üzenni a fiataloknak a téma kapcsán (képek, mémek, rövid szöveges üzenetek, videók a pozitív gondolkodás fontosságáról). Az egyik kiemelt akció a pozitív gondolkodás kártyák megírása és kiadása lehet a projekt során. Ezek olyan elgondolkodtató és/ vagy (ön)szeretetkártyák, amik segítenek a pozitív gondolkodásban, az érzelmi intelligencia és az empátia fejlesztésében, az érzelmekről való kommunikáció kialakításában. E kapcsén náhány ötlet már eszébe is jutott a fiataloknak:

  • Mi az a három dolog, amiért hálás vagy az életedben?
  • Úgy látod, barátodat kezdi beszippantania virtuális tér? Mit javasolnál neki, hogy ne veszítse el a valósággal a kapcsolatát?
  • Ismered az 5 szeretetnyelvet? Ha nem nézz utána a neten. Mutasd be a többieknek is.

Ezekkel a kártyákkal a projektben résztvevő fiatalok rendhagyó osztályfőnöki órákat tartanának, Insta-üzeneteket generálnának. Az akciónapra a pozitív gondolkodással kapcsolatban a fiatalok pályázatot terveznek kiírni társaiknak, például slam poetry a pozitív gondolkodásról, kéregény, kisfilm stb.

Picture of FIVEK

FIVEK

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Csendben nehéz: mentális terhek a fiatalok vállán

Az utóbbi években egyre több szó esik a fiatalok mentális egészségéről – nem véletlenül. Egy olyan generáció nőtt fel, amely egyszerre kapott több lehetőséget és több nyomást, mint valaha. Az információk állandó áramlása, a közösségi média térnyerése, az egzisztenciális bizonytalanság, a klímaszorongás, a tanulással és jövőtervezéssel kapcsolatos elvárások mind olyan tényezők, amelyek egyenként is megterhelőek, együtt viszont sok fiatal számára

Tovább olvasom »

Slam poetry – amikor a szavak végre igazak

Van, amikor már túlcsordul. A fejed tele van gondolatokkal, amiket se egy Insta-sztoriba, se egy TikTok-videóba nem lehet beszuszakolni. Túl hosszú, túl nyers, túl igazi. Na, ilyenkor jön képbe a slam poetry. Nem azért, mert trendi (pedig egyre az), hanem mert működik. Működik, ha ki akarod adni magadból azt, amit más nem ért meg. Ha úgy érzed, hogy túl sok

Tovább olvasom »

Miért fontos, hogy a diákokat is meghallgassák?

Az iskolában sok minden történik velünk. Tanulunk, dolgozatokat írunk, barátkozunk, néha unatkozunk, néha izgulunk, és néha ki vagyunk bukva. Az információk állandó áramlása, a közösségi média térnyerése, az egzisztenciális bizonytalanság, a klímaszorongás, a tanulással és jövőtervezéssel kapcsolatos elvárások mind olyan tényezők, amelyek egyenként is megterhelőek, együtt viszont sok fiatal számára szinte elviselhetetlenné válhatnak. Ebben a bejegyzésben nem az a célom,

Tovább olvasom »