Fantasztikus hangulatban egy szuper motivált csapattal indítottuk útjára múlt hétvégén
legújabb projektünket Beszéljünk róla! címmel félszáz fiatal részvételével Debrecenben.
A most induló projekt nyitókonferenciájára december 9-én került sor a DEMKI Csapókerti közösségi házában. A délelőtt során a résztvevő fiatalok megismerkedhettek az Erasmus + program célkitűzéseivel, a különböző mobilitási és ifjúsági csere lehetőségekkel valamint a „Beszéljünk róla!” projekttel és annak céljaival is. Ezt követően, alapozó tréningeken vehettek részt, amelyek során olyan területekkel foglalkoztunk, amelyek önmagukban és a projekthez kapcsoltan is fontosak. Ilyen volt a kommunikációs valamint az érdekképviseleti tréning, illetve a Kelet-Magyarországi fiatalok aktuális helyzetének feltérképezése is. A délutáni részben a közös munkáé volt a főszerep, amelynek során lefektetésre kerültek annak és az együttműködésnek a szabályai, megalakult a három téma mentén szerveződő és működő szakmai műhelyünk is, amelyekben elkezdődött a közös munka. Mit is jelentett mindez a műhelyek esetében?
A véleménykifejezés alternatív fórumai: Olyan fórumok és csatornák – a hagyományos kereteken túl – felkutatása, melyek mentén a fiatalok kifejezhetik a véleményüket, elmondhatják a gondolataikat. A cél az volt, hogy a választott témakörön belül, egy olyan projekt ötlete szülessen meg amellyel a résztvevők a program során megvalósító csapatként dolgozni fognak. Ezt követően egy szófelhő játék segítségével a facilitator felmérte a fiatalok tudását, szintjét, ötleteit, majd Asszociációikon keresztül elmélyítette a téma feldolgozásával kapcsolatos irányokat számukra.
Első lépésként az a kérdés került terítékre, hogy milyen problémát körök tartoznak az alternatív véleménynyilvánítás körébe. A fiatalok főként a saját generációs problémáikat azonosították: generációk közötti párbeszéd, social média negatív és pozitív hatásai, iskolarendszer problémái, szorongás és egyéb mentális problémák, jövő tervezés és jövőkép.
A fiatalok ezekre a problémákra próbálták egységes megoldást adni: online és offline ötletek egyaránt születtek, például kisfilm készítés, plakátkampány, tematikus TikTok csatorna stb. Ez egy kreatív feladat volt, de itt rövid idő alatt kiderült, hogy sokrétűek és komplexek a felsorolt problémák, és nem kezelhetőek egységesen, egy módszerrel. A probléma jobb megközelítése miatt rész területekre osztották a kérdéseket, így a későbbiekben egyszerűbben kezelhető és követhető feladatokat lehet meghatározni. A megoldási javaslatok közül végül a csoport tagjainak demokratikus szavazása során a generációk közti párbeszéd lett. Végül erre született egy ötlet, mely szerint egy ezzel kapcsolatos multimédiás tartalom elkészítése lesz a cél a projekt során.
A lokális kommunikáció kapcsán a szakmai diskurzus kiindulópontja a World Cafe-ban megbeszéltek voltak, ahol a fiatalok már összeszedték az őket érintő problémákat, kihívásokat. A főbb probléma, amelyre megoldást szeretnének találni, az a fiatalokat érintő társadalmi, iskolai és szülői elvárások kérdése. Ezt követően a workshopon a diákok megismerkedtek az innovációs projektek alapjaival. Páros munkában problémafát dolgoztak ki a választott témakörhöz, amely alapján kitalálták a megvalósítás módját. A projekt főbb pontjai:
- kvalitatív kutatás készítése interjúk által – minden résztvevő elkészít 2-2 interjút atémában, amely alapján felmérik az igényeket
- interaktív könyv, képregény készítése offline és online történet kitalálása
- könyv elkészítése és digitalizációja
- extra terv: az egyik Logiscool-os résztvevő szívesen készítene interaktív filmet is
- amennyiben belefér az időbe
A projektben résztvevők motiváltak, a cél a motiváció és érdeklődés fenntartása, személyes találkozók szervezése, de mindenekelőtt az ütemterv elkészítése.
A Mentális egészség szekcióban a tanulók leginkább az önelfogás, pozitív énkép, önszeretetet és a másokon való segítés fontosságát emelték ki a brainstormingban, valamint a különféle függőségek (alkohol, drog, szerencsejáték, internet, videójáték) mögött meghúzódó mentális problémákat és ezek kezelési lehetőségeit. Hosszú út áll még előttünk, illetve a megvalósítást összegző projektmunka és képlékeny, de a csapat mindenképpen szeretne Instagram oldalon keresztül üzenni a fiataloknak a téma kapcsán (képek, mémek, rövid szöveges üzenetek, videók a pozitív gondolkodás fontosságáról). Az egyik kiemelt akció a pozitív gondolkodás kártyák megírása és kiadása lehet a projekt során. Ezek olyan elgondolkodtató és/ vagy (ön)szeretetkártyák, amik segítenek a pozitív gondolkodásban, az érzelmi intelligencia és az empátia fejlesztésében, az érzelmekről való kommunikáció kialakításában. E kapcsén náhány ötlet már eszébe is jutott a fiataloknak:
- Mi az a három dolog, amiért hálás vagy az életedben?
- Úgy látod, barátodat kezdi beszippantania virtuális tér? Mit javasolnál neki, hogy ne veszítse el a valósággal a kapcsolatát?
- Ismered az 5 szeretetnyelvet? Ha nem nézz utána a neten. Mutasd be a többieknek is.
Ezekkel a kártyákkal a projektben résztvevő fiatalok rendhagyó osztályfőnöki órákat tartanának, Insta-üzeneteket generálnának. Az akciónapra a pozitív gondolkodással kapcsolatban a fiatalok pályázatot terveznek kiírni társaiknak, például slam poetry a pozitív gondolkodásról, kéregény, kisfilm stb.